Türkçe baskısı bulunan ve okumanız gereken birkaç çizgi roman

Aşağıdaki liste sanırım en çok sevdiğim (türkçe baskısı bulunan) çizgi romanların listesi. Postu yazmaya başlamadan önce “okumanız gereken ilk 10” ya da “ilk 5” gibi haavalı bir başlık düşünmüştüm ancak işi daha kişisel düzeyde tutmaya karar verdim. Çünkü öbür türlü işin içine henüz okumadığım bir sürü çizgi roman ve Türkiye’de çizgi romanın bence esas yüzünü oluşturan ve benim Nathan Never ve Dylan Dog dışında çok az alakamın bulunduğu İtalyan çizgi romanları giriyordu. Ben de boyumun ölçüsünü biliyim dedim.

Eğer Ava Giden Avlanır’ı düzenli okuyorsanız ya da arada bir bakıyorsanız bu blog’un açıklamasında da yazdığı gibi daha çok Amerikan çizgi romanları ve süper kahramanlar hakkında olduğunu da biliyorsunuzdur. Bu post bir tür “Top 10” olmaktan öte kişisel olarak benim sevdiğim ve beğendiğim çizgi romanların listesidir. Peki bunu neden yazıyorum? İnanıyorum ki bu blog’u okuyorsanız ortak bir yönümüz var demektir. Dolayısıyla benim gözümden kaçan ve türkçesi bulunabilen iyi çizgi romanlar olduğu gibi belki sizin de gözünüzden kaçan bazı yayınlar vardır.  Belki bu postta birkaç tanesini bulursunuz.

  • Batman İlk Yıl: “Öldüren Şaka” mı yoksa “İlk Yıl” mı diye epeyce düşündüm aslında. İkisini de birkaç defa okumuşluğum var. Ancak sanırım İlk Yıl biraz daha ağır basıyor. Bruce Wayne’in Batman olarak ilk yılının anlatıldığı bu cilt zaten gelmiş geçmiş en iyi Batman öykülerinden biri kabul ediliyor. Ancak isim sizi yanıltmasın. Batman’den öte hikaye, Bruce Wayne’in maskeyi taktığı sene Gotham’daki görevine başlayan James Gordon’a ve kısmen de Catwoman Selina’a  da ev sahipliği yapıyor. Batman’le birlikte bu karakterlerin de “ilk yıllarına” Frank Miller’ın vizyonuyla şahit oluyoruz.  Bendeki cilt 2005 yılında Arkabahçe tarafından basılmış. Maalesef baskı kalitesi kötü. Baskıdan dolayı renklerde bile bir acayiplik, solukluk var gibi sanki. Ancak yine de bilgisayar ekranından okumaktan her şekilde iyidir diye düşünüyorum. Yeni baskısı yok ancak Kadıköy’deki çizgi romancılarda ve net üzerinden ikinci el çizgi roman satan dükkanlarda bulunabiliyor.
  • Batman Öldüren Şaka: Okuyucunun Joker’e en çok yaklaştığı öykü budur herhalde. Daha önce de bu ciltten geniş biçimde bahsetmiştim. Çok güzel bir anlatımı ve muhteşem çizimleri var. Bendeki baskı 2008 yılında yapılmış. Yayınlayan yayınevi ise Baykuş Kitap. Yanılmıyorsam hala birçok satış noktasında bulunabiliyor.
  • Daredevi Korkusuz: Frank Miller bir süper kahraman ailesinin babası olsaydı eğer ilk çocuğu Batman, ikincisi ise Daredevil olurdu heralde. Korkusuz ilk bakışta Batman: İlk Yıl’ı andırıyor. Daredevil’in kökenlerinin anlatıldığı bu hikaye aslında İlk Yıl’dan oldukça farklı. Bence kesinlikle İlk Yıl kadar iyi değil ancak bu kesinlikle kötü olduğu manasına da gelmiyor. Tam tersine süper kahraman türünü seviyorsanız koleksiyonunuza koymanız gereken bir eser. John Romita Jr.’ın –bence- en verimli çağlarında resimlediği bu cildin bendeki kopyası 2001 yılında yine Arkabahçe Yayıncılık tarafından yayınlanmış. İlk Yıl gibi bu eserin de sanırım yeni yayını yok. Ancak Kadıköy sahaflarında görmüşlüğüm var. Dolayısıyla bulunabiliyor.
  • Hellboy: İthaki yayınları tarafından seneler önce 6 cilt halinde yayınlanan Hellboy’un ilk cilt olan “Yıkım Dölü” dışındaki ciltlerini ancak bu sene okuyabildim. Hellboy’un da (yanılmıyorsam eğer) yeni baskısı yok ancak aynı şekilde sahaflarda ve internet üzerinden 2. el olarak bulunabiliyor. Hatta bazı yerler 6 cilt’i bir arada satıyorlar ve fiyatı da oldukça uygun. İlk okuduğum cilt olan Yıkım Dölü beni fazla etkilememişti. Ancak geçtiğimiz sene içerisinde Hellboy’a bir şans daha vermeye karar verdim (Ne de olsa Wizard dergisinin Top 10 karakteri içerisinde bulunyor ve Wizard’dakilerin ve dünyanın tüm geri kalanının bir bildiği vardır diye düşündüm). Sanırım zaman geçtikçe insanın zevkleri de olgunlaşıyor ve alışageldiğimiz kalıplar dışındaki şeyleri de sevmeyi ve takdir etmeyi öğreniyoruz.Yıllar önce beğenmediğim Hellboy şimdi gözümde bambaşka bir yerde duruyor.  Helllboy için bir süper kahraman çizgi romanı demek ne kadar doğru olur bilmiyorum. Hatta bu doğru bir terim bile olmayabilir. Bolca Lovecraft ve Avrupa mitiyle silahlanmış olan Hellboy modern çizgi romanlar arasında en dikkat çekici eserlerden biri. İthaki’nin yayınladığı ciltler de hem baskı hem içerik, hem çeviri açısından çok başarılı. Keşke daha fazla cildini  Türkçe görebilme şansımız olsaydı. Ancak yok sanırım. Di mi Ege Bey?
  • Punisher Hoşgeldin Frank: Bunu da geçtiğimiz aylar içinde edinebildim. Ankara Tunalı pasajındaki sevgili çizgi romancı amca bana oldukça fahiş bir fiyata sattı. Geri bırakmayı bile düşünmüştüm ancak öyle birşey olmadı. Paşa paşa aldım. Punisher ya da ülkemizdeki adıyla İnfazcı bazıları için sevmesi zor bir karakter olabilir. Ne de olsa süper kahramanlık ahlakıyla pek alakası olmayan bir şahıs kendisi. Ancak inanıyorum ki Punisher’ı sevmeyen biri bile bu ciltleri okuduğu zaman öykülerdeki zekice işlenişi ve başkaramanla tezat olarak mizaha kaçan anlatımıyla bu yayınları takdir edecektir. Hoşgeldin Frank yine Arkabahçe yayınları tarafından yayınlanmış ancak kaç tarihinde basıldığı ile ilgili iki ciltte de herhangi bir bilgiye rastlayamadım ve sanırım birçok Arkabahçe yayını gibi bunun da yeni baskısı yok. Ancak yine de sahaflar veya internet  taranabilir. Baskı güzel aslında. Ancak ciltleme yine zayıf. Ayrıca orjinal boyuta göre oldukça küçük. Tabii bütün bunlar içeriği değiştirmiyor. Şiddetle önerilir. “Çizgi romancı amcaya verdiğim paralar helal olsun” diyeceğim nerdeyse. Ama demiyorum. Çok pahalıya sattın amca.
  • Sandman Ciltleri: Bunlar hakkında konuşmayı gereksiz buluyorum. Belli işte.. Sandman. Zamanında yayınlandıkları gibi ilk 5 cildi birden almıştım. Şimdi hiçbirini bulamıyorum, ayrı mesele. Sanırım hemen her cilt Kadıköy’deki çizgi romancılarda rahatlıkla bulunabiliyor.
  • Iron Man Extremis: Henüz birkaç ay önce Hoz Comics tarafından yayınlandı ve hemen her yerde rahatlıkla bulunabiliyor. Iron Man’i sevmem. Hatta Extremis’i okuduktan sonra bile sevmedim. Ancak bu Warren Ellis’in Extremis’in kötü olduğu manasına gelmiyor. Iron Man’i modernize eden bu öykü, aslında çok güzel görsellere sahip, bolca aksiyon olan sağlam bir bilimkurgu öyküsü. Kesinlikle okunmaya değer.
  • Marvel İç Savaş: Yine Hoz Comics, yine geçtiğimiz aylar içerisinde yayınlanmış bir cilt. Bundan da daha önce bahsetmiştim. İç Savaş, oldukça sağlam olan ilüstrasyonları ve Marvel sürekliliği için radikal ve diğer maceralara nazaran oldukça “olgun” sayılabilecek konusuyla, Marvel’ın son senelerdeki, bence çoğunluğu oldukça tatsız olan cross-over’ları arasından açık ara sıyrılıyor.

Liste biraz popülüst oldu aslında bakarsanız ancak masus böyle yaptım. Sonuçta Türkçe basımı olan  ve burada listelenmemiş ve iyi olan birçok çizgi roman daha var. İlk aklıma gelenler Alan Moore klasikleri V for Vendetta ve Watchmen. Ya da yıllar boyunca çeşitli yayınevleri tarafından yayınlanmış örümcek adam, superman, batman  veyahut x-men fasikülleri. Neden bunları listeye almadın derseniz… Alan Moore’un yazarlığını yaptığı çizgi romanlar tartışmasız türün en iyi örnekleri arasında. Ancak yukarıdaki eserlere göre de oldukça farklı ve nispeten ağır hikayeleri olduğunu da göz ardı etmemek gerek diye düşünüyorum. Dolayısıyla herkesin hoşuna gideceğini ya da okuyabileceğini zannetmiyorum. Gerçekten Watchmen’deki herşeyi anlayabilen kaç kişi var acaba? Sanırım hiç. Çünkü ordaki birçok şey anlaşılması için oraya konulmaktan öte yazar ve çizerin bilinçsizce serpiştirdiği öğeler olarak düşünüyorum. Dolayısıyla bu kitapları kısmen “sürrealist” olarak bile tanımlayabiliriz. Ve sürrealizm herkesin hoşuna giden birşey değildir. Superman, Batman ve Örümcek Adam ise haklarında çok da şöyle böyle diye konuşmaya gerek olmayan karakterler. Seviyorsanız satın alırsınız ve berbat bir öykü okusanız bile bu kahramanları seviyorsanız bir sonraki sayıyı iple çekersiniz. Dolayısıyla bahsetmeyi gereksiz gördüm.

Bunun haricinde, yine türkçe baskısı bulunan bazı yayınları da, çoğu “otorite” tarafından iyi olarak kabul görse bile, ben masus listeye almadım. Yine Arkabahçe yayınlarından çıkan Batman: Şşşş bunların başında geliyor.

Son olarak ise, başta da değindiğim gibi benim okumadığım birçok iyi çizgi roman olduğundan eminim. Ama ne yapalım… Ben de insanım kardeşim. Tavsiyelere açığım.

6 thoughts on “Türkçe baskısı bulunan ve okumanız gereken birkaç çizgi roman

  1. merhaba efendim.Listeyi görünce kendimden şüphelendim daha önce böyle bir konu açtım mı diye.benim de kafamdaki ilk on tam alarak bu:)ancak bende öldüren şaka ve punisher yok ankarada nereden temin edebilirim bilginiz var mı?ayrıca yazınızı çok severek ve hep ‘katılıyorum’ diyerek okudum teşekkürler

  2. Öncelikle güzel yorumlar için teşekkürler. Öldüren baskısı olan bir çizgi roman ve kitapçılarda bulunabiliyor yanılmıyorsam. Olmadı binkunduz.com ya da online kitap satan yerlerden temin edilebilir. Punisher için ise Ankara’da tek bir adres var yanılmıyorsam. O da Tunalı Hilmi caddesi üzerinde Kuğulu Pasajı ‘nın alt katı olması lazım. Pasaj ismini doğru hatırlamıyor olabilirim. Kuğulu Park’ın yanında Mado dondurma var, onun tam karşısındaki pasaj. Alt kata inin, ilerde solda kalıcak. Hatta Evrim isimli bir arkadaş orda olabilir ona selamımı söyleyin:) Ancak Punisher ellerinde varmıdır onu bilemeyeceğim. Belki de sonuncuyu ben almışımdır. Ancak yine de dükkan çok geniş. Gezip görmenizi tavsiye ederim. Türkçe çizgi roman konusunda daha geniş bir arşive sahip bir dükkan ben istanbulda bile görmedim.

  3. Adres için çok teşekkür ederim en kısa zamanda ziyaret edeceğim.Bir de Enki Bilal’in Av Partisi’ni de çok severek okudum ama o da biraz politik sayılabilir(bazı kısımları).onun dışında yedeklerde yer alabilir diye düşünüyorum.Okumayanlara tavsiye edilir.Saygılar

  4. Ağustos 6, 2010 18:03

    Haddimi aşarak listeye kendimce bir iki ekleme yapmama kızmazsınız umarım.

    Corto Matese serisi, Hugo Pratt tarafından yazılıp çizilen İtalyan (yanılıyorsam düzeltin) klasikleri. 10 cilt halinde Dost’dan çıktı. Çizimlerinden konularına kadar harikalar. Özellikle Hellboy’da sürekli karşımıza çıkan Deli Keşiş Rasputin’i burada da farklı bir yorumla görmek etkileyici.

    Ölüm; Yaşamanın Ağır Bedeli; Sandman’in yazarından. Sanırım yeterli.

    ve son olarak şahsi favorilerimden;

    Nathan Never; Ben Robot; Bilimkurgu üstadı Asimov’a modern bir uyarlama.

    Not; Önceki yorum eksik çıktı kazayla gönder tuşuna basınca. Düeltebilirsen sevinirim.

  5. Ben dc comics in new 52 serisini türkçe bulmak istiyorum acil çizgi roman krizim tuttu uzun bir aradan sonra acaba nerede bulunur

Bir Cevap Yazın

