Biraz Nostalji

Birkaç günlüğüne anne-babamın yanına Ankara’ya geldim. Gelmişken de biraz odamı karıştırdım. Eski çizgi romanlarıma falan baktım ve biraz düzenledim. Odamın çeşitli yerlerinden çekip çıkardığım bu çizgi romanların hepsi türkçe. Genellikle 1N Comics, Büyük Mavi Yayıncılık ve Arkabahçe Yayıncılık‘ın yayınladığı dergilerden oluşuyor:

Diyeceksiniz “madem o kadar eski bir çizgi roman okurusun hani Alfa Yayınları? Hani Conan’lar, Hani Rom’lar, hani Gümüş Kayakçılar?”.

Burada görmüş olduğunuz dergilerden en eski tarihli olan Büyük Mavi tarafından yayınlanan Batman olması gerekiyor. Ancak maalesef derginin üzerinde basım zamanı ile ilgili olarak herhangi bir ibare ile karşılaşmadım. Alfa Yayınları Büyük Mavi’den çok daha eski bir yayınevi. Yüzbaşı Volkan ve Conan başta olmak üzere özellikle birçok Marvel yayını Türkçe olarak yıllar boyunca bastılar. Ancak Alfa’dan çıkan dergilerin boyutları orjinal boyutlarının yarısı kadardı ve hemen hemen hepsi  renksizdi. 150’ye yakın Conan dergisini bir kütüphaneye hibe ettiğimi hayal meyal hatırlıyorum. Diğerleri ise nerde, kimlerin elinde hiçbir fikrim yok.

Elimde kalanlar ise bu yukarıda resimlerini görmekte olduğunuz dergiler.Örümcek Adamlar, Batmanler, Supermanler…vs. Ancak ayrıca dikkat edilmesi gereken bir iki dergi var: Bunlardan ilki varlığını bile unuttuğum ve yanılmıyorsam sadece 3 sayı çıkmış olan, Hakan Tacal tarafından yazılan ve Yıldıray Çınar tarafından çizilen “Karabasan“. Arkabahçe Yayıncılık tarafından yayınlanmış. 2.si ise yine yanılmıyorsam sadece 2 sayı yayınlanmayı başarabilmiş olan Murat Bozkurt tarafından yazılıp çizilen “Şehir Köpeği“. Şehir Köpeği.Amerikan Comic’lerinden öte daha çok İngiliz 2000 AD tarzına yakın bir çizgi roman.

Son olarak ise ikisinin de tam olarak kaçar sayı devam ettiğini bilmediğim aylık olarak yayınlanan çizgi roman dergileri Rodeo Strip ve Resimli Roman. Yanılmıyorsam Rodeo Strip cilt halinde bulunabiliyor.

Burda görmş olduğunuz çizgi romanların hemen hepsi 1995-2004 yılları arasında yayınlanmış çizgi romanlar ki bu tarihler arasında çıkmış ve benim de daha önce sahip olduğum ancak şimdi bulamadığım birçok çizgi roman var (Örn: Sandman, Spawn). Şöyle genel olarak bir değerlendirme yapınca Türkiye’de çizgi romanın asla hakkettiği yeri bulamadığı su götürmez bir gerçek ancak yine de kuşbaşı bakınca çok da azınsanamayacak miktarda yayın yapılmış. Bu yayınların birçoğu da bence göreceli olarak iyi maceralardan seçilmiş ve hemen hepsi orjinaline sadık kalınarak yayınlanmışlar.

Geçtiğimiz 5 sene içerisinde de birçok yayın çıktı. Hatta öyle ki bir ara ekonomik durumum bütün o ciltleri falan takip etmeye izin vermiyordu. Şimdi ise yine bir durgunluk hakim sanırım.

Dün Dost Kitapevine bir uğradım. Ankaralıların birçoğu burayı bilir; herhalde Ankara’nın en büyük kitapçılarından birisidir. Benim çizgi romanı boşladığım tarihlerde yayınlanmış olan birçok çizgi roman hala benim tarafımdan satın alınmayı bekliyor. Ancak yayınlandığını bildiğim birçok çizgi roman da maalesef artık yok (Örn: Spider-Man: Açlık, Batman: İlk Yıl gibi). Sadece Amerikan çizgi romanları da değil, birçok Türk ve Avrupa çizgi romanı da standları süslüyor. Hala satın alınacak ve okunacak çok şey var.

Ancak son söz olarak klasik bir türk çizgi roman okuru söylenmesi yapmadan geçemeyeceğim: Fahiş fiyatlar. Elim Conan’ın 5. cildine gitti ve gördüğüm fiyata inanamadım: 45 TL. Evet süper basım ama orjinalinin bile bu kadar pahalı olduğunu zannetmiyorum. O biraz kazık olmuş. Aynı şey Sin City’ler için de geçerli (30 TL ve Conan’ın yarısından daha ince). Sadece ilk cildini okudğum bu harika çizgi romanın diğer cilterini biriktirmek gerçekten uçuk bir paraya mal olacak benim için. Olabildiğince Türkçe’si olan yayınların orjinalini almamaya ya da cbr şeklinde okumamaya çalışıyorum ancak bu fiyatlarla çizgi roman okumaya çalışmak ufak bir serveti de harcamak manasına geliyor. Yayın masrafları hakkında çok bilgim yok, o yüzden atıp tutmak da istemiyorum ama Batman: Dark Knight Returns’ün orjinalini aldım geçen aylarda ve hafızam beni yanıltmıyorsa eğer 30 lira civarı bir para ödedim ki sayfa sayısı olarak Conan’ın 5. cildine eşit. Sanırım yayınevleri sürümden kazanamıyorlar maalesef. Ancak dediğim gibi: para para para.

10 thoughts on “Biraz Nostalji

  1. Galiba 95 Emre. Yanlış hatırlamıyorsam 1N Comics Büyük Mavi’nin bıraktığpı yerden Batman’i devam ettirmişti. 1N Comics’in ilk Batman sayısı Mayıs’mış.

  2. Evet evet haklısınız, hatta daha sonra iki cilt halinde tekrar yayınlanan Knightfall ve KnightQuest serilerini içeriyordu çıkan sayılar.

    Ne kadar apokaliptikti o dönem Türkiye’de yayınlanan çizgi romanlar. Spider Man Lizard tarafından iyice hırpalanırken, Batman’in beli Bane tarafından kırılıyor, Superman Doomsday’den ölümüne dayak yerken X-Men Magneto önünde madara oluyordu.

    • Doğru söylüyosun aslında. Ama o dönem zaten Amerika için de epey karanlık bir dönemdi. Ölüm furyası zaten o dönemde başladı. Bir ton anti-kahraman o dönemde yükselişe geçti. Şimdi son zamanlarda çıkan çizgi romanlar için karanlık diyorlar ama bence o dönem kesinlikle daha karanlıktı. Hiç yoktan main-stream çizgi romanlar için..

  3. Alfanın yayınlarının birçoğunun orjinal çizgilere değil aydınger kağıdından kopya baskılara sahip olduğunu da unutmamak lazım.Tam emin değilim gerçi Superman ve Spiderman Alfadan mı çıkıyordu. O sayede sanırım çok ucuz olurlardı.Ben o zamanlar ilkokul çocuğu harçlığıyla her ay 8 – 10 tane çizgi roman alabilirdim. Güzel zamanlardı.

  4. Anladım hangilerinden bahsettiğini. Ciltli yine yarı boyda olanları söylüyorsun. Onlar Alfa değildi. Şimdi adını hatırlamıyorum yayınevinin ama Alfa’dan biraz önce ya da aynı dönemdi. O yayınevinin çizgi romanlarında bir dandiklik olduğu belliydi ya. Arada bir normal macerada basttıkları olurdu.
    Örümcek Adam’ın birçok eski macerasını (Simbiyot, karakedili olanlar, Kraven..vs.) hep onlardan okumuştum ben de.

  5. para,para,para…dün haberlerde et fiyatlarını gösteriyorlardı..abd de etin kilosu : 7,5 tl..avrupa da : 6 tl ve türkiye de : 30 tl..çizgiromanların FAHİŞ fiyatlarından bahsedince aklıma bu geldi. tamam büyük firmalar ya da ucuz telifli yayınlar olabilir ama piyasadaki çizgi-roman klasiklerin fiyatları gayet ideal 10-12 tl arası basım kalitesi de yerinde.yürüyen ölüler de 12 tl ye alınabiliyor.arkabahçe (gerekli şeyler) yıllardan beri pahalı.

Bir Yanıt Bırakın

